Vanliga frågor

Allmänna anvisningar för S-mobil

Vad är S-mobil?

S-mobil är en app som är avsedd för ägarkunderna i S-gruppen och S-Bankens kunder. Appen innehåller tjänster som hänför sig till ägarkundsrelationer samt kundrelationer med S-Banken.

Vem tillhandlahåller tjänsterna i S-mobil?

Tjänsterna i S-mobil tillhandahålls av S-Banken Ab och Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK). S-Banken svarar för bank- och placeringsfunktionerna i S-mobil och SOK för funktionerna Min egen butik och ABC-mobiltankning.

Hur loggar jag in på S-mobil?

För den första inloggningen behöver du webbankskoder.

Då du loggar in med webbankskoder till S-Banken får du tillgång till alla tjänster i S-mobil. Efter den första inloggningen kan du öppna banken och placeringar genom att ange enbart lösenordet till webbanken. De övriga avsnitten kan du använda utan lösenord.

Om du loggar in på S-mobil med bankkoder till en annan bank får du tillgång avsnittet Min egen butik, där du kan kontrollera bland annat dina bonusuppgifter, garantikvitton, elektroniska kvitton och förmåner. För att se elektroniska kvitton ska du först aktivera dem i S-mobil. Efter den första inloggningen behöver du inte logga in i tjänsten på nytt.

Hur använder jag S-mobil på ett säkert sätt?

Det är säkert att använda S-mobil. Observera dock att du själv ska se till att din smarttelefon förvaras och används på ett säkert sätt. Ladda endast ned appar från säkra källor till din smarttelefon. Försök inte kringgå de tekniska begränsningarna i din telefon.

Om du förlorar den enhet som du är inloggad i S-mobil med eller om det i övrigt finns en risk för eller misstanke om att S-mobil används orättmätigt, ska du kontakta S-Bankens spärrtjänst för bankkoder och be att spärrtjänsten spärrar tjänsten. Numret till spärrtjänsten finns i S-mobil, i din kodtabell och på www.s-banken.fi.

Med vilka telefoner kan jag använda S-mobil? Kan jag också använda appen i en surfplatta?

Du kan använda S-mobil med iPhone-, Android- och Windows-smarttelefoner och till exempel i Android- och iPad-surfplattor. Kontrollera att du har följande operativsystem eller en nyare version: Android 4.4, iOS 8.0 eller Windows Phone 8.

Fungerar S-mobil i smartklockor?

S-mobil fungerar i Apple Watch. För att kunna använda klockappen S-mobil för Apple Watch måste du först ladda ned S-mobil till din smarttelefon. Du loggar in på klockappen med samma lösenord som på smarttelefonappen.

Vad kan jag göra i avsnittet S-Banken?

Du kan bland annat betala fakturor och kontrollera dina kommande fakturor, följa upp konto- och korttransaktioner, ändra köpgränser och användningsområde för ditt kort samt överföra pengar mellan egna konton utan att ange kod.

Vad kan jag göra i avsnittet Placeringar?

Du kan kontrollera dina fondplaceringar, följa fondernas utveckling, sälja och köpa fonder samt börja spara din Bonus i en fond.

Försäkringar

Hur aktiverar jag avsnittet Försäkringar?

Du kan aktivera avsnittet Försäkringar om du är myndig och ägarkund i S-gruppen. Du aktiverar avsnittet genom att gå till avsnittet Försäkringar och välja Aktivera.

Vad kan jag göra i avsnittet Försäkringar?

I avsnittet Försäkringar kan du

  • kontrollera dina försäkringar
  • kontrollera dina försäkringsfakturor
  • ändra förfallodag för försäkringsfakturor
  • använda kalkylator för att räkna ut priset på de försäkringar som säljs i avsnittet Försäkringar
  • köpa en Smart livförsäkring, en hemförsäkring och trafik- och kaskoförsäkring for person- eller paketbil
  • göra en skadeanmälan direkt till ersättningstjänsten per telefon
  • kontrollera den Bonus du har samlat på försäkringspremier i S-gruppen under de senaste 12 månaderna
  • ringa direkt till ditt LokalTapiola-verksamhetsställe eller skicka ett meddelande till LokalTapiolas nättjänst
  • kontrollera var närmaste LokalTapiola-verksamhetsställe finns
  • ta del av de övriga förmånerna och tjänsterna som LokalTapiola erbjuder dig
Vem ska jag kontakta om avsnittet Försäkringar inte fungerar eller jag behöver hjälp med att använda det?

Du kan kontakta LokalTapiolas kundtjänst. Kontaktuppgifterna anges i nedre kanten i avsnittet Försäkringar.

Var finns användarvillkoren för avsnittet Försäkringar?

Du kan ta del av användarvillkoren här.

ABC-mobiltankning

Vad är ABC-mobiltankning?

Med hjälp av ABC-mobiltankning kan du betala dina bränsleköp på ABC-stationerna med några klick. Det går enkelt och snabbt att betala, eftersom köpet direkt debiteras det S-Förmånskort Visa som du har angett i tjänsten. Dessutom kan du se köranvisningar till närmaste ABC-station och följa upp bränsleförbrukningen i din bil.

Hur aktiverar jag ABC-mobiltankning?

Välj fliken ABC-mobiltankning i S-mobil. Välj Aktivera och fortsätt enligt instruktionerna.

Hur fungerar ABC-mobiltankning?

Du mobiltankar enligt följande:

  1. Kör till en ABC-mobiltankningsstation.
  2. Öppna S-mobil och välj avsnittet ABC-mobiltankning.
  3. Välj pump i telefonen. ABC-mobiltankning lokaliserar automatiskt på vilken station du befinner dig.
  4. Tanka bilen. Betalningen debiteras automatiskt det S-Förmånskort Visa som du har angett i tjänsten.

Försäkra dig om att både telefonens operativsystem och appen S-mobil är uppdaterade till den senaste versionen. Välj fliken ABC-mobiltankning i S-mobil. Välj Aktivera och gå vidare enligt anvisningarna som du får i tjänsten.

Vem ska jag kontakta om tankning med ABC-mobiltankning inte lyckas?

Kontakta S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5858, vardagar kl. 8–20 (0,088 €/minut).

BÖRJA ANVÄNDA S-MOBIL

1

Ladda ned S-mobil-appen via din appbutik.

3

Ta appen i bruk med dina webbankskoder. Då du loggar in med webbankskoder till S-Banken får du tillgång till alla tjänster i S-mobil.

HAR DU NÅGRA FRÅGOR?

Svar hittar du här.